Sezon grypowy w pełni, czyli… jak uniknąć choroby
05
Mar
2018

Sezon grypowy w pełni, czyli… jak uniknąć choroby

Jesień, zima i przedwiośnie to te pory roku, kiedy zachorowań na grypę jest najwięcej. Niskie temperatury i wilgoć sprzyjają rozwojowi wirusów, w tym wirusa grypy. Naturalnie w tym okresie spada nasza odporność – organizm odczuwa niedobór promieni słonecznych, mniej się ruszamy i więcej denerwujemy. Niewielu osobom w naszym kraju udaje się przetrwać zimę bez złapania jakiejś infekcji. Wszystko przez niewystarczająco zdrowy tryb życia. Grypy można uniknąć, wystarczy konsekwentnie stosować się do kilku zasad. Podpowiadamy więc, jak w szczycie grypowego sezonu zadbać o odporność i nie dopuścić do zachorowania.

Odporność przede wszystkim - zacznij od diety.

Tym, co może ochronić Cię przed wirusem grypy, jest Twój własny układ immunologiczny. Składają się na niego komórki, których zadaniem jest szukanie i likwidowanie zarazków. Żyją krótko, lecz natychmiast są zastępowane przez kolejne. Regenerację komórek trzeba jednak wesprzeć, a że jest to proces długotrwały, oznacza zmianę stylu życia, gdzie przede wszystkim należy zadbać o zdrową dietę. A zdrowa dieta to taka, która przewiduje regularne posiłki obfite w zróżnicowane składniki spożywcze. Organizmowi trzeba dostarczać witamin obecnych w warzywach i owocach, nie należy także stronić od ryb, chudego mięsa, kasz czy pełnoziarnistego pieczywa. Zdrowy tryb życia, korzystny dla Twojej odporności, oznacza również rezygnację z używek - alkohol wypijany często i w ilościach przekraczających dopuszczalne dawki, skutecznie wyniszcza układ odpornościowy.

Ruch przeciwko grypie

Nie odkryjemy Ameryki, zauważając, że korzystnie na układ odpornościowy działa aktywność fizyczna. Wysiłek pobudza krążenie krwi, zwiększa produkcję i aktywność komórek układu immunologicznego. Już zwykły spacer ma duże znaczenie w walce przeciwko grypie. Warto jednak pamiętać, by podczas treningów zachować zdrowy rozsądek. Wybierając się np. na jogging, musimy odpowiednio dobrać strój – z jednej strony zapewniając sobie komfort ruchów, a z drugiej dbając o zachowanie komfortu cieplnego. Wyjście z domu pomoże nam się zahartować - ćwiczenie termoregulacji, poprzez zmianę temperatury otoczenia (w granicach rozsądku) pozytywnie wpływa na odporność organizmu.

Sen w służbie zdrowiu

Podczas snu nasz organizm regeneruje się najskuteczniej. Nie inaczej jest z układem odpornościowym, który w tym czasie produkuje i aktywuje komórki odpowiedzialne za zwalczanie wirusów. Aby odnowa komórek przebiegła sprawnie, musisz zapewnić organizmowi wystarczająco długi i spokojny sen - badania mówią o siedmiu, ośmiu godzinach. Aby dobrze się wyspać, należy przed pójściem do łóżka, unikać stresu i negatywnych emocji. Nie powinniśmy też objadać się przed spaniem, gdyż zakłóci to wypoczynek organizmu.  Nie warto tez zapominać o przewietrzeniu sypialni i ustawieniu w niej optymalnej temperatury.

Higiena pierwszym krokiem do zdrowia

Częste mycie rąk to rzecz oczywista - właśnie na dłoniach zbiera się najwięcej bakterii i wirusów. Nie zaszkodzi również przecieranie chusteczkami antybakteryjnymi często dotykanych powierzchni, takich jak klawiatura komputera czy pilot do telewizora. Mieszkanie powinno się wietrzyć i odkurzać codziennie, aby dać wirusowi jak najmniej możliwości rozwoju. Szczególną ostrożność trzeba zachować podczas kontaktu z osobami chorymi na grypę - należy unikać ryzyka zarażenia się. Warto pamiętać, iż wirus przenosi się drogą kropelkową, zatem niewskazane będzie przebywanie w pobliżu nosiciela grypy. Jeżeli widzimy, że coraz więcej naszych znajomych rozkłada choroba, i docierają do nas wieści o szczycie grypowego sezonu, unikajmy spotkań towarzyskich i miejsc publicznych.

Najskuteczniejszy sposób na uniknięcie grypy

Organizacja World Health Organization za najskuteczniejszy sposób zapobiegania grypie uznała szczepionkę. Działa ona od sześciu miesięcy nawet do roku. Nie gwarantuje jednak stuprocentowej odporności na wirus grypy (zaszczepić się można tylko na niektóre szczepy), lecz znacznie zwiększa nasze szanse na uniknięcie choroby. O szczepieniach powinny pamiętać przede wszystkim osoby z tak zwanej grupy ryzyka, a więc seniorzy, chorzy na astmę i przewlekłe schorzenia układu oddechowego, chorzy na cukrzycę, czy osoby o obniżonej odporności. U nich grypa może doprowadzić do niebezpiecznych powikłań.

Nawet w okresach, gdy grypa zbiera żniwo, nie musimy się jej poddawać. Wystarczy zadbać o zwiększenie swojej odporności, a zrobić to można, pamiętając o kilku zasadach. Poza szczepionką, która może zdziałać najwięcej, należy zdrowo jeść, ubierać się odpowiednio do temperatury powietrza, pamiętać o aktywności fizycznej, dużo wypoczywać i unikać stresu. Bardzo istotne są też podstawowe zasady higieny i unikanie towarzystwa osób zarażonych.

(mjp)

Photo by Alexandra Gorn on Unsplash