Przesilenie wiosenne – jak rozpoznać i jak sobie z nim radzić
30
Kwi
2018

Przesilenie wiosenne – jak rozpoznać i jak sobie z nim radzić

Ciągłe zmęczenie, bóle głowy, problemy z koncentracją i senność odbiera Ci radość życia? Mimo, że promienie słoneczne przebijają się przez szyby, a śpiew ptaków przypomina melodię Vivaldiego, to Twoja motywacja do działania równa się zeru. Brzmi znajomo? Jeśli tak, to najprawdopodobniej dotknęło Cię przesilenie wiosenne! Sprawdź jak sobie z nim radzić, aby cieszyć się wiosną w pełni!

Dlaczego wiosną nasza forma spada?

Pierwsze tygodnie wiosny to czas trudny dla organizmu. Wówczas zegar biologiczny wielu osób sygnalizuje robi wszystko, aby zwolnić. Otóż po chłodnych miesiącach przepełnionych długimi wieczorami, zaczyna nam brakować minerałów i witamin, a w szczególności witaminy słońca, którą jest D3. Kiedy nadchodzi wiosna, organizm musi się znowu przestawić do innego trybu, co nie zawsze przychodzi z łatwością. Zmienia się sposób funkcjonowania układu krążenia, częstotliwość oddechu, tętno oraz poziom hormonów – wszystko to, co wpływa na samopoczucie. Wahania ciśnienia, przemieszczanie się frontów atmosferycznych oraz wszelkie stany przejściowe w pogodzie, wcale nie ułatwiają organizmowi pracy. Przesilenie wiosenne to również efekt długotrwałego zmęczenia, stresu oraz negatywnych emocji, czyli wszystkiego z czym zapracowany człowiek zmaga się bardzo często.

Jak dokładnie objawia się przesilenie wiosenne?

Zanim organizm przyzwyczai się do zmiany klimatu mijają zazwyczaj 2 – 3 tygodnie. Do najbardziej charakterystycznych objawów należą:

  • Senność
  • Osłabienie
  • Nagłe ataki zmęczenia
  • Brak energii i motywacji
  • Uczucie niepokoju
  • Słaba koncentracja
  • Bóle głowy
  • Bóle mięśni
  • Zwiększona podatność na infekcje
  • Wypadanie włosów
Czy możemy temu zapobiec?

Na to, jak czujemy się wiosną w dużej mierze wpływa to, jak odżywiamy się zimą. Dieta uboga w cynk, potas, żelazo oraz magnez, powoduje niedobory, które objawiają się dopiero po czasie. Odpowiednia dieta jest równie ważna jak odpoczynek, dlatego warto zatroszczyć się o obydwie te dziedziny - również, a może przede wszystkim - zimą. Według naukowców, idealnymi miesiącami na urlop są: listopad, marzec i kwiecień, dlatego jeżeli mamy taką możliwość, to właśnie wtedy powinniśmy się wybrać na odpoczynek. Spędzając aktywnie czas na świeżym powietrzu oraz przyjmując odpowiednią dawkę witamin i minerałów z jedzenia, na pewno łatwiej uda nam się pokonać przesilenie wiosenne, a może nawet mu zapobiec.

Sposoby na przesilenie wiosenne

W przypadku, gdy objawy przesilenia wiosennego już nas dopadły, należy działać natychmiastowo. Istnieje kilka sposobów na walkę z tymi nieprzyjemnymi dolegliwościami, które wiążą się z wyprowadzeniem odpowiedniej diety oraz zmianą trybu życia.

Zmiana trybu życia. W zwalczaniu przesilenia wiosennego, niezwykle ważna jest zmiana nawyków w funkcjonowaniu. Wprowadzenie kilku elementów do codzienności, na pewno ułatwi organizmowi przystosowanie się do tego okresu:

  • Więcej ruchu – dotleniony ćwiczeniami organizm, będzie miał więcej energii i siły, a ponadto, aktywność fizyczna uwalnia endorfiny – hormony szczęścia, które pozytywnie wpływają na samopoczucie.
  • Odpowiednia ilość snu – sen jest najlepszym sposobem na regeneracje, a zregenerowany organizm jest mniej podatny na infekcje, stres oraz bóle mięśniowe. Optymalny czas nocnego odpoczynku trwa około 8 godzin. Ważne jest również prawidłowe przygotowanie się do snu – najlepiej ograniczyć do minimum czas spędzany przed monitorem oraz kłaść się do łóżka przed północą.
  • Więcej tlenu – spędzając czas na świeżym powietrzu, szczególnie w pogodne i słoneczne dni, organizm jest w stanie zsyntezować witaminę D, której potoczna nazwa to witamina szczęścia.
  • Ograniczenie stresu – minimalizacja sytuacji stresowych ma niebagatelne znaczenie. Przewlekły stres pogarsza samopoczucie, obniża odporność oraz powoduje zachwianie gospodarki hormonalnej. W tym przypadku warto stosować różnorodne wspomagacze – masaże, relaksacyjne kąpiele oraz jogę.

Zalecenia żywieniowe. Wprowadzenie odpowiedniej diety wiąże się z dostarczeniem organizmowi świeżej dawki witamin i minerałów. Aby zmiany przyniosły zamierzony skutek, należy działać konsekwentnie. Oto elementy, które należy wprowadzić:

  • Woda – niezbędna do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów przemiany materii w organizmie oraz usuwania toksyn. Zdaniem specjalistów, każdy powinien przyjmować 1,5 l dziennie wody.
  • Warzywa – źródło błonnika, witamin oraz mikroelementów. Lekarze zalecają spożywanie od 3 do 5 porcji warzyw dziennie.
  • Zdrowe tłuszcze – w tym przypadku zalecane jest wprowadzenie suplementacji w postaci kwasów DHA i EPA najlepiej pod postacią tranu.

Przesilenie wiosenne jako najmniej przyjemna konsekwencja wiosny, potrafi utrudnić życie każdemu. Zapobieganie jest znacznie lepszą formą obrony, dlatego warto skorzystać z powyższych wskazówek i cieszyć się świetną formą cały rok.

(mjp)

Photo by click-photographystudio on Unsplash