Rzucanie palenia, czyli jak skutecznie skończyć z nałogiem
18
Sty
2018

Rzucanie palenia, czyli jak skutecznie skończyć z nałogiem

Rzucanie palenia to proces, który wymaga nie tylko silnej motywacji, ale również solidnego przygotowania. Aby wygrać walkę z nałogiem, warto więc opracować szczegółowy plan działania, a następnie konsekwentnie go realizować – krok po kroku do sukcesu.

 

Chociaż palenie papierosów to nałóg, który w organizmie sieje przeogromne spustoszenie, to jednak jego porzucenie wydaje się, i często jest, zadaniem wyjątkowo trudnym. Uzależnienie od nikotyny, fizyczny dyskomfort po jej odstawieniu, a przede wszystkim psychiczna potrzeba zapalenia papierosa powodują, że wiele z podejmowanych prób może skończyć się niepowodzeniem. Nasi specjaliści przekonują jednak, że każda kolejna próba (nawet nieudana), to krok w stronę wolności od nałogu. Warto zatem podjąć tą niełatwą walkę, by potem cieszyć się oczywistymi korzyściami - a jest ich naprawdę wiele. Przedstawiamy zatem kilka pomocnych porad dla osób zainteresowanych rzuceniem palenia tytoniu.

 
Pięć głównych korzyści z rzucenia palenia

 

Choć jest ich wiele - począwszy od względów finansowych, a skończywszy na zdrowotnych - my przedstawiamy te pięć najważniejszych, które są jednocześnie najczęściej identyfikowane przez osoby, którym z nałogiem udało się wygrać.

  • Młoda skóra pełna blasku. Po odstawieniu papierosów nie tylko odczujesz, ale wręcz zobaczysz pozytywne rezultaty. Już po kilku tygodniach Twoja cera nabierze zdrowego koloru. Po około sześciu tygodniach skóra będzie oczyszczona z toksyn, zatem wszelkie regularnie wykonywane zabiegi pielęgnacyjne staną się skuteczniejsze - kremy i preparaty odżywcze będą bowiem znacznie łatwiej wchłaniane. Twoja twarz odzyska swój naturalny odcień, będzie wyglądać młodziej i bardziej witalnie.
  • Świeży oddech. Świeży oddech to nie tylko korzyść dla ciebie, ale również dla osób znajdujących się w twoim otoczeniu. W końcu rozmowa z osobą, która przed chwilą wypaliła papierosa, nie należy do najprzyjemniejszych.
  • Zdrowy uśmiech. Dym papierosowy powoduje trwały osad na zębach. Po rzuceniu palenia i przy zachowaniu odpowiedniej higieny jamy ustnej, możesz spodziewać się, że zęby z czasem staną się bielsze. Zniknie też problem zaczerwienionych, podrażnionych dziąseł.
  • Brak uporczywego kaszlu. Już po trzech dniach od zaprzestania palenia powinieneś swobodniej oddychać. Zniknie też męczący, nieprzyjemny kaszel. Pozbędziesz się również suchości w ustach i drapania w gardle, a głos odzyska swoją naturalną barwę.
  • Przede wszystkim zdrowie! Korzyści zdrowotne z rzucenia palenia powinny być dla nas największą motywacją. Chociaż nie zidentyfikujemy ich natychmiast, to jednak organizm pozbawiony ciągłego kontaktu z trującym papierosowym dymem, będzie zdecydowanie lepiej funkcjonować. Już dwa tygodnie po rzuceniu palenia, poprawia się krążenie i czynność płuc. Rok po rzuceniu palenia, zwiększone ryzyko choroby wieńcowej, jest o połowę mniejsze niż u osób nadal palących. Po dwóch latach ryzyko zachorowania na udar mózgu, może spaść do statystycznego poziomu występującego u osób niepalących. Po pięciu latach zmniejszy się ryzyko zachorowania na nowotwór jamy ustnej, gardła, przełyku i pęcherza moczowego. A po piętnastu latach od ostatniego papierosa ryzyko choroby wieńcowej jest takie samo, jak u osób które nigdy nie paliły.
Rzucanie palenia – motywacja jest najważniejsza!

 

Bywają osoby, którym udało się zerwać z nałogiem właściwie z dnia na dzień i to bez dodatkowego, medycznego wsparcia. U innych ten proces jest długotrwały i często okupiony bardzo dużym wysiłkiem – tak psychicznym, jak i fizycznym. Właśnie tam silna motywacja do zmiany gra rolę kluczową. Niestety, w przypadku bardzo wielu palaczy, najskuteczniejszym motywatorem jest… poważna choroba, np. zawał serca czy udar mózgu. Dopiero wtedy zaczynamy doceniać własne zdrowie i niebezpieczeństwo ukryte w papierosach. Zamiast czekać na przykre konsekwencje związane z paleniem tytoniu, lepiej natychmiast zadbać o własne zdrowie.

 

Jeśli chcesz zerwać z nałogiem, brakuje Ci jednak motywacji i nadal nie możesz zrezygnować z codziennej dawki tytoniu, warto skorzystać z porady specjalisty. W poradni psychologicznej, specjalizującej się między innymi w leczeniu nałogów i uzależnień, uzyskać można kompleksową pomoc i wsparcie na każdym etapie wychodzenia z nałogu.

 

Sposoby na rzucenie palenia

 

Rezygnacja z nikotyny nie jest zadaniem prostym, warto więc wykorzystać każdy sposób, który może nam w tym pomóc. Przedstawiamy kilka metod, które można wypróbować, jako dodatkową formę wsparcia w rezygnacji z nałogu.

  • Aplikacja do rzucenia palenia. Istnieje wiele aplikacji mobilnych (w tym także bezpłatnych), które pomagają w rzuceniu palenia. Dostępne są wersja na Androida, iPhone’a i Windows Phone’a. Większość z nich pomaga kontrolować chęć zapalenia, a niektóre dodatkowo obliczają korzyści finansowe i zdrowotne od momentu odstawienia papierosów.
  • Rzucanie palenia - suplementy diety. W aptekach znajdziemy bardzo wiele preparatów, które wspomagają organizm po odstawieniu palenia. Ich działanie pozwala na zmniejszenie fizycznego i psychicznego uzależnienia od nikotyny. Pomagają złagodzić najbardziej dokuczliwe objawy odstawienia papierosów.
  • Inne preparaty po odstawieniu palenia, np.: gumy, plastry, pastylki do ssania, aerozol do jamy ustnej. Spełniają podobne zadanie jak tabletki. Dodatkowo wielu palaczy używa ich w zastępstwie papierosa. Przykładowo, za każdym razem, gdy pojawia się chęć zapalenia papierosa, sięgają po gumę do żucia. Dostępne w aptekach preparaty są bezpieczne dla zdrowia, jednak przed ich zastosowaniem najlepiej skonsultować się z lekarzem.
Rzucanie palenia, czyli...  jak nie przytyć

 

Istnieje zależność między rzucaniem palenia, a tyciem. Palenie może mieć pośredni wpływ na proces przemiany materii, a w wielu przypadkach sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi ciała. Jak się okazuje, wielu palaczy wręcz obawia się rzucenia palenia z powodu możliwości przytycia. Należy jednak zaznaczyć, że tyje się nie z powodu rzucenia palenia, a poprzez większą ilość spożywanych pokarmów, po które sięgamy zwykle w zastępstwie papierosów. Zamiast dotychczasowej przerwy na „dymka”, sięgamy po przekąskę. Dodatkowo kilka dni po rzuceniu palenia, zaczynamy prawidłowo odczuwać smaki i zapachy, zatem wraca nam apetyt, a wszystko smakuje lepiej. Warto zatem już po odstawieniu pierwszego papierosa zastanowić się również nad rozsądną dietą.

 

Gdy pojawi się tzw. głód nikotynowy, z całą pewnością nie należy sięgać po posiłki typu fast food czy niezdrowe przekąski. Zamiast tego zadbajmy o zdrową dietę - np.: kawałki marchewki zamiast słonych paluszków, plasterki jabłka zamiast chipsów, sok z wyciśniętych warzyw zamiast coli. Możliwości jest mnóstwo, wystarczy tylko poświecić chwilę na ich przygotowanie.

 

Chcąc uniknąć przytycia, warto też przypomnieć sobie o starej, dobrej zasadzie jak najczęstszego jedzenia w małych porcjach. Zaplanujmy więc sobie pięć posiłków dziennie w niewielkiej ilości. Dobrym sposobem może okazać się również dostosowanie ilości spożywanych każdego dnia kalorii do naszych faktycznych potrzeb.

 

Nie można też zapominać o aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia nie tylko pozwolą nam utrzymać wagę na stałym poziomie, ale dla wielu byłych już palaczy stanowią dodatkową motywację. Po odstawieniu palenia zwykle poprawia się również kondycja, zatem będziemy szybciej odczuwać efekty naszych treningów i zdecydowanie poprawi się nasze samopoczucie. Spacery, jogging, pływanie, siłownia, nordic walking - możliwości jest wiele. Wybierzmy jednak dyscyplinę, która sprawia nam najwięcej przyjemności i ćwiczmy regularnie, najlepiej kilka razy w tygodniu.

 

Koniec z nikotyną – co odczujemy
  • Dzień pierwszy - puls i ciśnienie krwi wracają do normy, poprawie ulega krążenie, poziom tlenu we krwi wraca do normy, ręce i włosy przestają nieprzyjemnie pachnieć nikotyną, znika nieprzyjemny zapach z ust i pieczenie w jamie ustnej.
  • Dzień drugi - tlenek węgla znika z organizmu, może pojawić się wzmożony kaszel, ponieważ płuca oczyszczają się ze śluzu.
  • Dzień trzeci - nikotyna zostaje usunięta z organizmu, poprawnie rozróżniasz smaki i zapachy, lepiej śpisz.
  • Dzień czwarty - oddech staje się łatwiejszy wskutek oczyszczenia dróg oddechowych, po przebudzeniu czujesz się wypoczęty, poprawia się samopoczucie, coraz rzadziej myślisz o papierosach.
  • Dzień piąty - wzrasta wydolność fizyczna, znacznie lepiej przezwyciężyć ci chęć zapalenia.

 

(mjp)

Photo by Sunrise on Unsplash