Dziewięć zdrowych nawyków, które poprawią jakość Twojego życia
05
Lut
2018

Dziewięć zdrowych nawyków, które poprawią jakość Twojego życia

Wbrew pozorom nie trzeba codziennie odwiedzać lekarza, by cieszyć się zdrowiem. Zdarzają się oczywiście przypadki, w których jego pomoc jest niezbędna, lecz na co dzień sami możecie zrobić sporo dla zwiększenia jakości Waszego życia. A nie trzeba wiele... wystarczy wprowadzić kilka zdrowych nawyków, a z czasem owe zwyczaje staną się rutyną. Oto dziewięć zdrowych nawyków, o których warto pamiętać

Zdrowe posiłki stanowią pierwszy krok do zdrowego życia.

Racjonalne odżywianie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, w ilościach odpowiadających jego potrzebom. Dla każdego będzie to oznaczało coś innego. Możemy jednak przyjąć, że istnieje kilka uniwersalnych zasad, które powinny pozytywnie wpłynąć na dobre samopoczucie większości z nas.

1. CIEPŁA WODA Z CYTRYNĄ to napój, od którego warto rozpocząć nowy dzień. Pobudzi układ trawienny do pracy i dostarczy organizmowi niezbędnej witaminy C. Najlepiej sięgnąć po nią około pół godziny przed pierwszym posiłkiem. Pomoże pozbyć się kamieni nerkowych i doskonale nawodni organizm. Nie tylko pozytywnie wpłynie na oczyszczanie go z toksyn, ale i pomoże w procesie odchudzania, gdyż dzięki uczuciu sytości głód będzie mniej odczuwalny. Zauważalnych zmian na korzyść, możecie oczekiwać po dwóch tygodniach regularnego spożywania tego napoju. Poza tym pamiętajcie oczywiście o spożywaniu dużych ilości wody w ciągu dnia.

2. Już sam CZAS PRZYJMOWANIA POKARMÓW oraz odstępy pomiędzy posiłkami mają ogromne znaczenie dla stanu zdrowia. Pamiętajcie, by przede wszystkim odżywiać się regularnie – cztery, pięć razy dziennie, w małych i pożywnych porcjach. Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych, codziennie o tych samych godzinach, zapobiega magazynowaniu tkanki tłuszczowej i zapewnia wymaganą ilość energii każdego dnia. Ważne! Nigdy nie zapominajmy o śniadaniu – jego brak powoduje spadek zawartości glukozy we krwi, a w konsekwencji - zmniejszenie wydolności organizmu.

3. Oprócz regularności w jedzeniu, należy również zadbać o ZDROWE GOTOWANIE. Oznacza ono przede wszystkim różnorodność i naturalność. Wasze posiłki powinny składać się ze wszystkich pożądanych grup produktów spożywczych. Trzeba więc pamiętać o produktach zbożowych, mięsach, rybach i jajach, przetworach mlecznych, warzywach i owocach oraz tłuszczach jadalnych. Koniecznie należy ograniczyć cukry, a także sól, której w Polsce przyjęło się zdecydowanie nadużywać.

4. UNIKAJCIE PUSTYCH KALORII. Kategorycznie należy wystrzegać się wszelkiego rodzaju gotowych posiłków, typu np.: fast food. Zrezygnujcie z konserwantów i sztucznych składników. Większość z wysokoprzetworzonych produktów nie zawiera bowiem żadnych wartościowych składników spożywczych.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Choć ta sentencja nie jest wielce odkrywcza, podkreśla jak ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia ma aktywność fizyczna i wypoczynek. Podobnie jak w przypadku zdrowego odżywiania, wszelkie formy sportu w naszym życiu powinny cechować się systematycznością i urozmaiceniem.

5. Jeśli chodzi o AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ, każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W zależności od Waszych potrzeb i oczekiwań lepsze rezultaty da albo trening wytrzymałościowy, albo siłowy. Ten pierwszy poprawi Wasze krążenie, dotleni mózg i pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Ten drugi poprawi metabolizm i zwiększy masę mięśniową, spalając jednocześnie mnóstwo kalorii.

6. Wprowadzając zdrowe nawyki do swojego życia, nie należy przyzwyczajać organizmu do codziennych ćwiczeń. Potrzebuje on CZASU NA REGENERACJĘ MIĘŚNI i odbudowanie zapasów energii. Musicie również pamiętać, by każdy trening, jakiego się podejmujecie, wykonywać prawidłowo. Chodzenie „na skróty” w tym wypadku nie popłaca – nie warto oszukiwać, bo może się to skończyć niebezpieczną kontuzją, a w najlepszym wypadku da po prostu słabsze rezultaty. Jeśli czujecie, że dobrany na siłowni ciężar jest ponad Wasze siły, nie próbujcie nikomu niczego udowadniać - lepiej sięgnąć po lżejszy i wykonać serię powtórzeń poprawnie.

7. Odpowiednia ilość ruchu poskutkuje lepszym i zdrowszym SNEM. Przesypiamy jedną trzecią część naszego życia, bo nasz organizm wymaga odpoczynku. Z jednej strony oczyszcza się wówczas z toksyn, z drugiej daje mózgowi czas na regenerację. Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na sen i należy albo do „nocnych Marków”, albo do „rannych ptaszków”. Można jednak przyjąć, że pozytywnie na zdrowie wpływa od siedmiu do ośmiu godzin snu na dobę. Krótszy czas może poskutkować niewyspaniem, zmęczeniem, brakiem koncentracji, a dłuższy z kolei rozespaniem i brakiem motywacji do działania.

Jak wypracować zdrowe nawyki

Regularne posiłki, owoce i warzywa, ruch, regeneracja i sen. Bieganie, jazda na rowerze, basen, siłownia, fitness i woda… około dwa litry dziennie. Zdrowych nawyków można wprowadzić w życie tak wiele, jak tylko się chce. Nie warto jednak popadać w huraoptymizm i przeszacowywać własne potrzeby.

8. Zmieniając swoje przyzwyczajenia, najlepiej stosować METODĘ MAŁYCH KROCZKÓW. Kiedy wymagamy od siebie zbyt wiele, narażamy się na nieuniknione porażki - co oczywiste... zdecydowanie lepiej na nasze pozytywne samopoczucie wpływają przecież sukcesy. Z początku może ich być mniej, lecz warto być cierpliwym – regularność wprowadzania zmian to podstawa sukcesu.

9. Pamiętajcie o tym, że dobre nawyki mają zmieniać Wasze życie na lepsze - powinny więc sprawiać PRZYJEMNOŚĆ. Jeśli nie znosicie szpinaku, nie ma sensu codziennie cierpieć, próbując się do niego przekonać - poszukajcie wtedy zamiennika o podobnych wartościach odżywczych. Jeśli onieśmiela Was towarzystwo innych na siłowni - wybierzcie samotny jogging. Żyjemy w czasach, gdy zdrowy tryb życia jest w modzie – korzystajmy z niego, wybierając te nawyki, które polubimy.

(mjp)

Photo by Geert Pieters on Unsplash